کتاب عشق را جز يک ورق نيست             در آن هم جمله اي جز نام حق نيست
مرحوم مغفور استاد مرتضي کاظم پور به سال 1325 در شهر اصفهان در خانواده اي هنري چشم به جهان گشود. در کودکي و در سالهاي ابتدايي زندگي اولين الفباي هنر را از سينه گرم و پر مهر مادر مي شنيد. کلماتي که همچنان در کشاکش روزگار گرمي خود را از دست نداده است. مادر بزرگوارشان که هنرمندي قاليباف بود، کودک خود را در کنارش مي نشاند گره ها را به هم مي بست و برايش آرام مي خواند: اين صوف و مليله است، اين عمه حميده است، همان که قدش خميده است، اين قرمز مثل گل انار، اين زرد مثل آفتاب، اين آبي مثل کاشيهاي فيروزه و حوض پر آب، اين لاجورد مثل آسمان، اين سبز مثل آدمهاي مهربان و خوش قلب، اين لچک ترنجه، اين نقش ترنجه، اين گل رنجه، مثل آدماي عاشق... و همين نواهاي گرم مادر پس زمينه اي شد تا هنر در روح کودک دميده شود.

پدر ايشان حاج اسماعيل کاظم پور که از اساتيد برجسته زمان خود در کاشيکاري هفت رنگ به شمار مي رفت از دوازده سالگي ايشان را به کارگاه خود پذيرفت و ايشان در کنار تحصيل شغل کاشيکاري را آغاز نمود. پدرشان فردي مطلع و کاردان بودند که در آن زمان با سفر به اروپا و آمريکا و بررسي گالري و موزه هاي هنري آن ديار شناختي کامل نسبت به هنر کاشيکاري ايراني و هنر هاي غربي و اصالت هنرهاي اسلامي داشتند. علاوه بر اين با روحي لطيف و مقرون با حافظ و مولانا و با کوله باري از عشق به ميراث گذشتگان و علاقه به شکوفايي آن، فرزند خود را با ديدي عاشقانه نسبت به هنر پرورش دادند. همچنين با ديدي باز اجازه داد تا فرزندش از محضر اساتيد ديگر اين رشته استفاده کند که از آن جمله اند:
ایشان از پانزده سالگي به محضر استاد حاج مصور الملکي رسيد. ايشان که از اساتيد برجسته نگارگري زمان خود بود و با وارد کردن پرسپکتيو در مينياتور ايراني تحولي بزرگ ايجاد نمود. استاد کاظم پور از محضر ايشان طرح و آناتومي اسليمي را آموختند. از ديگر اساتيد شان استاد محمد علي کاشي تراش است که در زمينه کاشي معرق از وجود ايشان استفاده نمودند. حاج مرتضي قليخان درويش، سرپرست موزه مردمشناسي یکی دیگر از اساتيدشان بوده که بسيار توانا در زمينه طراحي و نگار گري به سبک قاجاري و صاحب اطلاعاتي وسيع در زمينه هنر بوده اند. ديگر استادشان علي مختاريان معروف به آجري بود که در زمينه فنون گره سازي و خط بنايي و مقرنس و رسمی بندي سرآمد بوده و در اين زمينه کتاب هم تاليف نموده بودند. ایشان استادي بزرگ و بي آلايش و متواضع بودند که با علاقه بسيار پاسخگوي مشتاقان و شاگردان خويش می‌شدند. يکي از والاترين اساتيدي که استاد کاظم پور محضرشان را درک کرده اند استاد برجسته طراحي فرش و کاشي استاد حاج عباس کرباسيون بودند. استاد کرباسيون کسي است که طرح کاشي را از فرش به عرش رسانيد و در اين زمينه هرگز کسي به تواناييهاي ايشان نرسيد. از شاهکار هاي ايشان زير گنبد و محراب مسجد شهيد مطهري حرم حضرت معصومه سلام الله عليها مي باشد. این محراب به لحاظ طراحی و اجرای طرح بسیار ظریف آن، شاهکار بی همتای کاشیکاری معرق است. به همین سبب در بازسازی حرم مطهر به صورت حفاظت شده ای به گوشه  در مسجد محمدیه (شبستان امام خمینی واقع در حرم مطهر) انتقال یافت. ايشان با مناعت طبع و عشق،  شاگردان خويش را پرورش دادند و استاد کاظم پور از محضر ايشان بهره هاي بسياري بردند.
مرحوم استاد کاظم پور با کوله باري از تجربه که از سنين پايين آموخته بودند، مستقلا مشغول به کار شدند و به شيوه اي زيبا و جانبخش رقم مي زدند. از جمله خصوصيات کارهاي ايشان لطافت رنگها، سبکي و شادابي رنگ و استفاده از رنگهايي دلنواز است. تکنیک منحصر به فرد ایشان در استفاده از رنگها با همراه شدن با کوره پزي عالي کاشيها، کارهايي جاودانه را تقديم دنياي هنر نمود. ایشان با عشق، عمري را در راه خدمت به هنر و مساجد و حسينيه هاي اين مرز و بوم صرف نمودند. از جمله کارهاي مرحوم استاد شرکت در بسياري از نمايشگاههاي داخلي و خارجي است. نمايشگاه جهاني مونرئال 1977 ، نمايشگاه نيويورک 1977، و چندين نوبت نمايشگاههاي موزه هنر هاي معاصر از آن جمله است.
از کارهاي انجام شده ايشان کاشيکاري مساجد لاله زار - امام حسن مجتبي عليه السلام خيابان آيت الله کاشاني، سرچشمه ، مسجد حجت ابن الحسن عجل الله تعالي فرجه الشريف خيابان سهروردي و حسينيه طرشت و بسياري ديگر از حسينيه ها و مساجد مي باشد.
این استاد بزرگوار ـــــــــــــــــــ پس از سالها تحمل رنج و درد بیماری به دیار باقی شتافت. رحمت حق قرین روح مهربان وی باد.