استاد نصرالله پورنعمان

استاد نصر الله پورنعمان به سال 1325 در شهر تهران دیده به جهان گشود. ایشان پس از پایان تحصیلات ابتدایی به همراه تحصیل، در كارگاه كاشی كاری استاد حسین برهانی در مسجد سپه سالار (شهید مطهری فعلی) به آموختن این هنر پرداخت. ایشان سالیانی دراز را در کنار این استاد بزرگ عرصه کاشی کاری به شاگردی پرداخته و رموز این هنر و نماد ایرانی را از استاد آموختند. استاد برهانی به حق از مجددان این هنر در این مرز و بوم محسوب شده و به میزان آثار خلق شده در دوره صفوی كاشی كاری‌هایی را در گوشه و کنار این کشور پهناور به یادگار نهادند. استاد پورنعمان در كنار كاشیكاری از تحصیل غافل نمانده در سال 1350 موفق به کسب مدرک لیسانس رشته مددکاری اجتماعی شدند و عمری با اشتغال به این حرفه مقدس، به یاری نیازمندان جامعه پرداختند.

ایشان از اوائل دهه پنجاه به صورت جداگانه از استاد خویش، سفارشات كاشی کاری را  به پایان بردند و با تجربیاتی كه از نسل پیشین خود داشتند به زیباسازی مساجد همت گماشتند. ایشان با دقت و ظرافت و دلسوزی خویش و با دیدی باز، آثار زیبایی را در عالم هنر رقم زدند. بسیاری از اماکن مذهبی شهر تهران و شهرستان های دیگر با كارهای ایشان مزین شده كه از آن جمله می‌توان این موارد را نام برد:

سر درب بازار تهران، مسجد امیر المومنین علیه‌السلام دزاشیب، مسجد امامزاده قاسم علیه‌السلام شمیران، مسجد والفجر دار آباد، مسجد شهید بهشتی خیابان نبرد، مسجد جامع ابوذر و فاطمه الزهرا‌ء (سلام الله علیها) در بلوار ابوذر، مسجد القدس فرودگاه مهرآباد، مسجد جعفری قیطریه، حسینیه قائمیه تجریش، حسینیه حضرت زینب اردستانی‌ها (سلام الله علیها) و حسنیه حضرت اباالفضل (علیه السلام) داورزنی‌ها و…

ایشان در بخش مرمت آثار نیز مرمت کاشی‌های دو مرکز بزرگ هنری را به عهده گرفتند و مرمت كاشی های مسجد و مدرسه شهید مطهری (سپه سالار سابق) و مرمت کاشی‌های کاخ گلستان به همت ایشان به پایان رسید.

این موارد فقط گوشه ای از آثار ایشان می باشد. علاوه بر مساجد و حسینیه‌ها در دهه گذشته با همکاری با ستاد نوسازی مدارس آموزش و پرورش بسیاری از مدارس را با كاشی كاری سنتی تزئین دادند. تصویرهای مندرج در بخش آثار معرق نمونه ای از كارهای این استاد علاقمند به هنرهای سنتی می باشد.

ایشان در سال 1390 نشان درجه دو هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *