طرح و نقش

طراحی کاشی یکی از شاخه های هنرهای تجریدی این مرز و بوم است و خواستگاه آن را می توان هنر تذهیب نامید. در طبقه بندی هنر های تجریدی می توانیم از تذهیب به عنوان اصل نام برد. طرح کاشی به عنوان طرحی برگرفته از تذهیب همان خصلت ها را دارد؛ اما با قوس هایی کم دور تر و خشک تر. این روش نیز به سبب عدم انعطاف ماده (کاشی) بروز کرده است؛ همان گونه که در جهت مقابل طرح فرش نیز همان طرح های تذهیب است اما با قوس هایی پردور تر و نرم و رقصان و حتی بسیار پر پیچ و تاب تر از تذهیب. اینجا هم به علت مواد کاری و بافت گره به گره چنین روشی اتفاق می‌افتد.

در طول تاریخ چند صده ای معماری اسلامی کاشیکاری نقش وافری در زیبایی این هنر اسلامی داشته است. جزء اصلی کاشیکاری طرح کاشی بوده و جزء کوچک تر آن کتیبه نگاری می‌باشد که این دو پنجه در پنجه هم مساجد را با زیبایی آسمانی قرین ساخته اند.

آثار ارائه شده در این بخش برخی از طراحی‌های این هنرمند است که به زیور کاشی آراسته شده است.  در نسخه‌های پیشین این پایگاه طراحی‌های کاشی وی منحصر در تصاویر کاشیکاری پیاده شده از روی طرح‌ها بود و در نسخه جدید پایگاه برای تفکیک این بخش از کتیبه‌ها و پاسخگویی به لذت بصری مخاطبانی که نقوش کاشی را کمتر دیده‌اند نسخه‌ دیجیتال نقشه‌ها در این بخش عرضه می‌شود. همچنین تعدادی از آثار تذهیب ایشان که بیشتر مربوط به سال‌های گذشته است نیز ارائه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *