استاد مرتضی کاظم پور

کتاب عشق را جز یک ورق نیست             در آن هم جمله ای جز نام حق نیست

مرحوم مغفور استاد مرتضی کاظم پور به سال 1325 در شهر اصفهان در خانواده ای هنری چشم به جهان گشود. در کودکی و در سال های ابتدایی زندگی اولین الفبای هنر را از سینه گرم و پر مهر مادر می شنید. کلماتی که همچنان در کشاکش روزگار گرمی خود را از دست نداده است.

مادر بزرگوارشان که هنرمندی قالیباف بود، کودک خود را در کنارش می نشاند گره ها را به هم می بست و برایش آرام می خواند: این صوف و ملیله است، این عمه حمیده است، همان که قدش خمیده است، این قرمز مثل گل انار، این زرد مثل آفتاب، این آبی مثل کاشی های فیروزه و حوض پر آب، این لاجورد مثل آسمان، این سبز مثل آدم های مهربان و خوش قلب، این لچک ترنجه، این نقش ترنجه، این گل رنجه، مثل آدمای عاشق…

و همین نواهای گرم مادر پس زمینه ای شد تا هنر در روح کودک دمیده شود. پدر ایشان مرحوم حاج اسماعیل کاظم پور که از اساتید برجسته زمان خود در کاشیکاری هفت رنگ به شمار می رفت؛ از دوازده سالگی ایشان را به کارگاه خود پذیرفت و ایشان در کنار تحصیل شغل کاشی کاری را آغاز نمود.

پدرشان فردی مطلع و کاردان بودند که در آن زمان با سفر به اروپا و آمریکا و بررسی گالری و موزه های هنری آن دیار شناختی کامل نسبت به هنر کاشی کاری ایرانی و هنرهای غربی و اصالت هنرهای اسلامی داشتند. علاوه بر این با روحی لطیف و مقرون با حافظ و مولانا و با کوله باری از عشق به میراث گذشتگان و علاقه به شکوفایی آن، فرزند خود را با دیدی عاشقانه نسبت به هنر پرورش دادند. همچنین با دیدی باز اجازه داد تا فرزندش از محضر اساتید دیگر این رشته استفاده کند.

ایشان از پانزده سالگی به محضر استاد حاج مصور الملکی رسید. ایشان که از اساتید برجسته نگارگری زمان خود بود و با وارد کردن پرسپکتیو در مینیاتور ایرانی تحولی بزرگ ایجاد نمود. مرحوم استاد کاظم پور از محضر ایشان طرح و آناتومی اسلیمی را آموختند.از دیگر اساتید شان استاد محمد علی کاشی تراش است که در زمینه کاشی معرق از وجود ایشان استفاده نمودند. حاج مرتضی قلیخان درویش، سرپرست موزه مردم شناسی یکی دیگر از اساتیدشان بوده که بسیار توانا در زمینه طراحی و نگارگری به سبک قاجاری و صاحب اطلاعاتی وسیع در زمینه هنر بوده اند. دیگر استادشان علی مختاریان معروف به آجری بود که در زمینه فنون گره سازی و خط بنایی و مقرنس و رسمی بندی سرآمد بوده و در این زمینه کتاب هم تالیف نموده بودند. ایشان استادی بزرگ و بی آلایش و متواضع بودند که با علاقه بسیار پاسخگوی مشتاقان و شاگردان خویش می‌شدند. یکی از والاترین اساتیدی که مرحوم استاد کاظم پور محضرشان را درک کرده اند استاد برجسته طراحی فرش و کاشی استاد حاج عباس کرباسیون بودند. استاد کرباسیون کسی است که طرح کاشی را از فرش به عرش رسانید و در این زمینه هرگز کسی به توانایی های ایشان نرسید. از شاهکار های ایشان زیر گنبد و محراب مسجد شهید مطهری حرم حضرت معصومه «سلام الله علیها» می باشد. این محراب به لحاظ طراحی و اجرای طرح بسیار ظریف آن، شاهکار بی همتای کاشیکاری معرق است. به همین سبب در بازسازی حرم مطهر به صورت حفاظت شده ای به گوشه در مسجد محمدیه (شبستان امام خمینی واقع در حرم مطهر) انتقال یافت. ایشان با مناعت طبع و عشق، شاگردان خویش را پرورش دادند و استاد کاظم پور از محضر ایشان بهره های بسیاری بردند.

مرحوم استاد کاظم پور با کوله باری از تجربه که از سنین پایین آموخته بودند، مستقلا مشغول به کار شدند و به شیوه ای زیبا و جانبخش رقم می زدند. از جمله خصوصیات کارهای ایشان لطافت رنگ ها، سبکی و شادابی رنگ و استفاده از رنگ هایی دلنواز است. تکنیک منحصر به فرد ایشان در استفاده از رنگ ها با همراه شدن با کوره پزی عالی کاشی ها، کارهایی جاودانه را تقدیم دنیای هنر نمود. ایشان با عشق، عمری را در راه خدمت به هنر و مساجد و حسینیه های این مرز و بوم صرف نمودند.

از جمله کارهای مرحوم استاد شرکت در بسیاری از نمایشگاه های داخلی و خارجی است. نمایشگاه جهانی مونرئال 1977، نمایشگاه نیویورک 1977، و چندین نوبت نمایشگاه های موزه هنرهای معاصر از آن جمله است.

از کارهای انجام شده ایشان کاشی کاری مساجد لاله زار – امام حسن مجتبی «علیه السلام» خیابان آیت الله کاشانی، سرچشمه، مسجد حجت ابن الحسن «عجل الله تعالی فرجه الشریف» خیابان سهروردی و حسینیه طرشت و بسیاری دیگر از حسینیه ها و مساجد می باشد.

این استاد بزرگوار پس از سال ها تحمل رنج و درد بیماری به دیار باقی شتافت. رحمت حق قرین روح مهربان وی باد.

 

تصاویر زیر بخشی از آثار ایشان است:

2 پاسخ

  1. بنام خالق هنر
    اینجانب زین العابدین رحمتی افتخار شاگردی ایشان را به مدت ۴ سال داشته ام .وافتخار میکنم که از ایشان بغیر از رنگ آمیزی کاشی اخلاقیات خوبی آموخته ام.خداوند روح ایشان را بیامرزد

  2. سلام و عرض و ادب اینجانب محمود کحالی هستم
    بنده یکی از شاگردان این استاد بودم استاد مرتض کاظمپور استاد و هنر مند بود مصل ایشان دیگر پیدان میشود ایشان طراح و تمام رسم های گره کاری و سازنده رنگ های لهبی وپخت رنگ چنین استادی فگر نکنم باشد .
    بنده از ده 10 سالگی پیشه استاد مشقول شاگردی بودم تا سند27 سالگی من از سال 1351 تا 1370 ساحت و اجرا تمام کارها با من بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *