سوابق هنری استاد
استاد گرانقدر و فرزانه جناب عبدالصمد حاج صمدی به سال 1327 شمسي در تهران و در خانواده ا‌ی مذهبی دیده به جهان گشودند. پدر بزرگوار ایشان فردي متدين بودند كه دروس حوزوي را تا سطوح عالي آموخته و فرزندان خويش را با معارف آسمانی قرآن و اهل بیت علیهم السلام پروريدند. گرایش پدر به خطّ نسخ (قرآنی)، سبب شد در دوران جوانی استاد را به سوی خوشنویسی رهنمون گردند.

 

دست تقدير آن جوان جوياي هنر را براي محفل استاد نامدار دوره معاصر، مرحوم استاد حسن زرین‌خط انتخاب نمود و سالياني دراز در محضرشان درس هنر و معرفت آموخت. در مصاحبه‌ای كه از استاد زرین‌خط موجود است، از استاد صمدی به عنوان یکی از شاگردان خویش نام برده اند که نستعلیق را از خود ایشان هم بهتر می‌نگارند. جالب آنكه در زمان مصاحبه، جناب استاد صمدي كمتر از سي سال سن داشته اند.
حضرت استاد صمدي پس از فراگیری خطّ نستعلیق و نگارش چندین کتاب به این خط، به مشق نظری آثار بزرگان خطّ نسخ فارسی پرداختند. اين استاد والا با استعداد و همتي بی نظیر، به تنهايي و بدون ياري استاد، به آموختن و نگارش خطّي پرداختند كه سالها از افول ستاره هاي آسمانش گذشته بود و دوران فترتي را شاهد بود. تلاش طاقت فرساي ايشان در طول چند دهه گذشته سبب شد، سرآمد نسخ نویسان باشند و با تربيت شاگردان فراوان، احیاگر خطّ نسخ فارسی در دوره معاصر گردند. در كثرت شاگردان استاد همين بس كه تمامی نسخ‌نویسان فعلی مستقیم یا باواسطه از ایشان بهره برده اند.
   این استاد گرانقدر در کنار خطّ نسخ، با همان قدرت مثال زدنی نیز به نگارش خطّ محکم و زيباي ثلث پرداختند و خطّ ثلث ايشان نمونه اي كامل و شايسته از شيوه سنتي عثماني است. شناخت هنري عميق و قدرت اجراي مثال زدني ايشان سبب گرديده كه یکی از قوی ترین ثلث‌نویسان جهان اسلام محسوب ‌گردند.
ایشان به غیر از  خطوط ذکر شده در نگارش خطّ محقق (شیوه بایسنقری)، خطّ رقاع (شیوه علاءالدین تبریزی و احمد نیریزی) و خطّ رقعه (عربی) نیز تبحر خاصی دارند و نمونه های ارائه شده در این کتاب قدرت بالای ایشان را در نگارش به رخ می کشد.
توسل و ارادت خاضعانه اين استاد والا به اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام و دلدادگي فراوانشان به معارف دين مبين اسلام سبب گرديده، در كنار گوهر بي بديل هنر، در وجود ايشان دريايي از صفات و مكارم والاي اخلاقي به ظهور رسد، تا جايي كه مناسب است ايشان را نادره دوران بناميم.
 در طول سالیان گذشته آثار بسیاری از این استاد گرانقدر به صورت قطعات منتخب و یا کتاب‌های مختصر به چاپ رسیده است. یکی از گسترده‌ترین آثار ایشان نگارش کل نهج‌البلاغه در سالهای دهه شصت است که متاسفانه هنوز به زیور طبع آراسته نشده است. آثار ذیل تعدادی از معدود آثار چاپ شده این استاد فرزانه است.
 منشور ولایت، پیام غدیر.
دعای کمیل.
زیارتنامه های مختلف از جمله حضرت رقیه علیها السلام، امام خمینی (ره)، وارث، امین الله، مناجات شعبانیه و ... .
زیارتنامه کامل حضرت امام رضا علیه السلام.
کتاب نماز به خطّ نسخ و نستعلیق.
فرحه القلوب به خطّ نسخ، نستعلیق.
بیا اینگونه باشیم، خطبه حضرت زینب سلام الله علیها.
خلق صدها تابلوی نفیس و ماندگار قرآنی و مذهبی به خطوط مختلف که به چاپ نیز رسیده است.
نوشتن سنگ مزار بزرگاني چون حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی، استاد احمد نیزیزی، فرزند علامه امینی و ... .
برخی از شرح حال استاد بهمراه فعالیت های هنری ، آموزشی و اجتماعی ایشان به شرخ ذیل می باشد.

استاد ارشد انجمن خوشنویسان ایران.
چهره ماندگار هنر و فرهنگ ایران رشته خوشنویسی در سال 1383.
خادم قران الکریم.
عضو شورای عالی تشخیص و ارزشیابی هنری.
عضو شورای عالی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (چندین دوره).
عضو هیات داوران بخش خطوط عربی و اسلامی نخستین جشنواره خوشنویسی جهان اسلام در سال 1375.
داور نمایشگاههای معتبر خوشنویسی.
پرورش هنرمندان و اساتید از سراسر کشور در طی 30 سال گذشته.

شرکت در نمایشگاههای متعدد.